Social media. Jak zacząć
Social Media W Biznesie

Czy warto?

Do czego media społecznościowe mogą posłużyć w prowadzeniu biznesu? Przecież to raczej miejsce do zabawy, gdzie ludzie kontaktują się ze znajomymi, wrzucają prywatne rzeczy, często poważne a często głupie.

 

Wbrew pozorom dziś jeszcze wiele firm zadaje sobie to pytanie – do czego może mi się to przydać?

 

Odpowiedź jest bardzo prosta. To są Twoi potencjalni klienci. A Twoja konkurencja już się tam z nimi zakumplowała. Czy potrzeba innych argumentów?

 

Skoro konkurencja już tam jest, to czy nie jest już za późno, czy warto tam się pchać i czy jest szansa, żeby coś na tym zyskać? Tu odpowiedź też jest prosta – lepiej późno, niż wcale.

 

Z mediów społecznościowych korzystają miliony ludzi. Na pewno więc trafisz wśród nich na tych, na których Ci zależy.

W takim razie co robić?

Na początek, czego nie robić. Jeśli nie masz doświadczenia w komunikacji w social mediach, nie bierz się za to samemu. Stracisz tylko cenny czas i narazisz się na rozczarowanie, bo nie zobaczysz efektów.

 

Zaufaj specjalistom. Ty prowadzisz swoją firmę i w tym jesteś dobry. Do wielu rzeczy zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym wynajmujesz wyspecjalizowanych wykonawców – do remontu mieszkania, do naprawy samochodu, do dostarczania towaru, itd. Dokładnie tak samo potraktuj social media. Zaufaj komuś, kto naprawdę wie, jak to ogarnąć.

Potencjał

Jeśli ten krok mamy za sobą, pogadajmy o tym, jak zacząć. Co powinna zrobić agencja, której zdecydujesz się powierzyć to zadanie.

 

Na początek powinna przeprowadzić audyt, czyli sprawdzić, czy i jak Twoja marka istnieje w świadomości użytkowników social mediów. To ważne, bo może istnieć już jakiś potencjał, który da się wykorzystać dla Twoich celów.

 

Bardzo istotne jest określenie grupy docelowej, czyli profilu osób, do których chcesz dotrzeć i zbadanie, jakimi innymi tematami się interesują.

Social Media Dla Firmy

Osobowość marki

Kolejnym krokiem jest określenie osobowości Twojej marki (jeśli jeszcze jej nie ma). O co chodzi? Wyobraź sobie, że Twoja marka jest osobą. Ma swoje zainteresowania, sposób mówienia, temperament, etc. Może zachowywać się jak ekspert, albo jak dobry kumpel, jak ktoś, kto chce podbić świat albo jak kolekcjoner. I tak dalej.

 

Na jeden z takich sposobów będą postrzegać Cię Twoi klienci. Dlatego ważne, żeby tę rolę odpowiednio określić i trzymać się jej tonu. Jeśli nie będą wiedzieć, kim jesteś, nie będą Ci ufać.

Opowieść

Niezwykle ważna jest też dobra opowieść, która da Twojej marce odpowiednie tło. Ludzie bardzo lubią ciepłe historie, bo wzbudzają w nich pozytywne emocje, które często grają decydującą rolę podczas zakupów.

 

W czym rzecz? Możesz na przykład po prostu sprzedawać artykuły dla zwierząt, ale możesz też być firmą rodzinną, która jest bardzo zaangażowana w działania ekologiczne i prowadzi sklep ze zdrową żywnością dla czworonożnych przyjaciół. Czujesz różnicę? Co brzmi lepiej?

Wygląd

Jedną z ważniejszych kwestii jest wygląd. Do ludzkiego mózgu wielokrotnie szybciej dociera komunikat obrazkowy, niż tekstowy. Wiedzą o tym najwięksi gracze i wydają fortuny na zbudowanie takiej identyfikacji wizualnej, która pozwoli być marce rozpoznawalną i móc przemawiać bez słów.

 

Ciebie też to dotyczy? Jasne! Ale nie musisz wydawać fortuny. Na początek wystarczy, że zadbasz o to, by wszystkie Twoje działania miały spójną linię wizualną – kolorystykę, czcionki, charakterystyczne elementy graficzne, itd.

 

Dzięki temu Twoje posty, komunikaty, reklamy będzie łatwo można rozpoznać w dowolnym miejscu, a klient oswoi się z ich obecnością.

Strategia

I teraz najważniejsze! Mając taką bazę możesz zaplanować, jak z pomocą Twojej opowieści wykorzystać już posiadany potencjał wykorzystując do tego nową prezencję i osobowość Twojej marki.

 

Czyli określić strategię działania: jakie cele – krótko i długoterminowe chcesz osiągnąć i w jaki sposób planujesz to zrobić. Co i dlaczego w taki a nie inny sposób robić, jak, o czym i do kogo mówić.

 

To jak wyprawa w góry. Musisz przygotować ekwipunek, wytyczyć trasę, zaplanować postoje no i oczywiście określić, jaki szczyt zdobywasz. Bez tego możesz pójść tylko na przyjemny spacerek. Ale chyba nie o to Ci chodzi.

Jak Prowadzic Firmowego Facebooka Instagram

Przygotowania do startu

Tyle faza wstępna. Teraz czas wyjść do ludzi.

 

Na początek trzeba przygotować profile. To często zaniedbywany etap, ale niezwykle ważny z punktu widzenia użytkownika, bo buduje Twoją wiarygodność. Co się na niego składa?

 

  • nazwa profilu i adres www
  • obrazki profilowe, w tle, etc.
  • podstawowe dane: adresy, kontakty, opisy, godziny pracy, etc.
  • istotne informacje ważne dla Twojego profilu działalności, np. menu, oferty pracy, usługi, produkty, etc.
  • zawartość strony profilowej – niepotrzebne rzeczy trzeba ukryć, a najistotniejsze wyeksponować
  • dodatkowe elementy, które od samego początku mogą wzbudzić zainteresowanie użytkowników – galeria zdjęć, video, dodatkowe treści w postaci notatek

 

Ważne są też inne ustawienia, dotyczące między innymi takich kwestii, jak:

 

  • możliwości komentowania i udostępniania
  • automatyczna moderacja
  • ograniczenia wiekowe
  • dostępność w innych krajach
  • automatyczne tłumaczenia
  • możliwość publikowania postów w różnych językach
  • uprawnienia członków zespołu zarządzającego profilem
  • automatyczne odpowiedzi na wiadomości przesłane przez użytkowników

Sprawy organizacyjne

Jak już to mamy z głowy, można w końcu zacząć publikować. Stop!

 

Zanim strona zostanie opublikowana i pojawi się na niej pierwszy post, trzeba ustalić kilka kwestii organizacyjnych i komunikacyjnych:

 

  • źródła tematów i materiałów – skąd je brać, czy kupować gotowe zdjęcia, czy robić samemu, etc.
  • plan publikacji – kalendarz z zaplanowanymi postami przydaje się, żeby nie robić w ostatniej chwili
  • zasady komunikacji z użytkownikami – kto, kiedy i w jaki sposób odpowiada na komentarze i wiadomości
  • lista stron i grup tematycznych, na których warto udostępniać swoje treści oraz udostępniać i komentować ich treści
  • inne sposoby pozyskiwania fanów, obserwujących, subskrybentów i plan ich realizacji

Teraz to już naprawdę wszystko. Prawie.

No dobrze, teraz to już naprawdę wszystko. Jeśli pierwsza partia postów jest już przygotowana, można zaczynać.

 

Teraz agencja, którą wynająłeś zaczyna codzienną pracę polegająca na przygotowywaniu postów, ich publikacji, obserwowaniu, jaki jest odzew, reagowaniu na aktywność fanów, ewentualnym modyfikowaniu wstępnych założeń.

 

To jest podstawowy zakres prac, na który możesz liczyć. Stąd to słowo Prawie. Bo z social mediów można wyciągnąć dużo więcej.

Instagram Facebook Dla Firmy

Co jeszcze?

A co jeszcze agencja może dla Ciebie zrobić? Wiele innych rzeczy, w zależności od tego, czego będziesz potrzebować. Social media oferują bardzo dużo form treści i sposobów angażowania użytkowników.

 

Skąd będziesz wiedzieć, co Ci się przyda? Dobra agencja Ci to powie. Zaproponuje, jakie działania w danym momencie mogą odnieść pozytywny skutek. Przykłady?

 

  • obsługa płatnych kampanii (określenie grupy docelowej kampanii, opracowanie postów reklamowych, konfiguracja kampanii)
  • organizacja konkursów (pomysł, realizacja, moderacja, regulamin, propozycje nagród, wybór zwycięzców, wysyłka nagród)
  • stories, notatki, oferty, grupy, sklep, wydarzenia i tak dalej

Podsumowując

Czy warto?

 

To nie ulega wątpliwości. Social media to doskonały sposób na dotarcie do Twoich klientów i nawiązanie z nimi przyjacielskich stosunków

 

Czy robić to samemu?

 

Czy po przeczytaniu tego artykułu masz jeszcze wątpliwości? Naprawdę chcesz się zajmować tym, zamiast prowadzeniem swojego biznesu?

 

Napisz do nas. Zajmujemy się tym od wielu lat i wiemy, jak to się robi.

Potrzebujesz wsparcia w social mediach?

Napisz do nas już teraz. Na pewno wspólnie znajdziemy sposób na to, by Twój biznes działał lepiej.